De kleur van de Bijbel

Laat de hemel verheugd zijn, de aarde juichen, de zee bruisen en alles wat daar leeft. (Psalm 96:11)

Deze week heb ik als vrijwilliger bij het Nederlands Bijbelgenootschap de Groene Bijbel mogen ontvangen. Dat boek is zelf vooral wit maar met groen zijn Bijbelteksten aangestreept die iets zeggen over de manier waarom God en mensen met de aarde omgaan. Het bevat alle boeken van het Oude Testament, het Nieuwe Testament en de deuterocanonieke boeken. Deze bibliotheek is nog aangevuld met een serie artikelen en portretten. Die portretten gaan over mensen die gedreven door hun geloof stappen zetten naar een duurzaam leven.

Ik moet het allemaal nog lezen maar de eerste indruk is positief. Het is goed om ook op deze manier te laten zien dat geloven niet alleen iets is voor op zondag in de kerk. Ook is geloven niet iets dat alleen achter je eigen voordeur moet blijven.
Geloven is een manier van leven. Als je je eigen geloof serieus neemt veranderd je dagelijkse leven.
Niet dat ik nu een heilig eco-boontje ben geworden 👼  ik ben nog een gewoon mens die nog geregeld foute dingen zegt en doet. Maar het grote verschil is dat ik nu weer hoop heb gekregen (en een eeuwige toekomst - dat ook).

Een aantal van de 1654 Bijbelteksten die groen zijn aangestreept:
Elk aards lichaam is anders; het lichaam van een mens is enig in zijn soort, dat van een dier eveneens, dat van een vogel ook, en ook dat van een vis. (1 Korinthiërs 15:39)
Moge mijn onderricht neerdalen als regen, mogen mijn woorden zijn als milde dauw, als regen die de grond doordrenkt, lenteregen die het groen in bloei zet. (Deuteronomium 32:2)
Haar wildernis wordt als de tuin van de Heer. Het zal een oord zijn van vreugde en gejuich, waar muziek en lofzang klinken. (Jesaja 51:3)
In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing. (Openbaring 22:2)



Populaire posts van deze blog

Kamp Westerbork Wandeltocht