Preek!

Preek!
Een paar jaar geleden heb ik een 'avondcursus preken' gevolgd. Dat was in het gebouw van de Baptisten Gemeente in Veendam. De cursus werd gegeven door Anne de Vries, hij was toen de voorganger in die gemeente. Leuke cursus!


Inmiddels heb ik een aantal preken mogen houden. Misschien denk je: "saai!"

Preekstoel Jacobuskerk Rolde 
(nog nooit op gepreekt)
Daar heb ik ook last van gehad, die gedachte dan. Maar preken en luisteren naar preken mag natuurlijk helemaal niet saai zijn. Want: waarom preken we? Een preek is een ontdekkingsreis door de Bijbel of door het geloofsleven. We willen 'landen', 'bronnen' en zelfs 'continenten' ontdekken. Niet als een alwetende verteller die ver boven de stof zweeft, zeker niet
Veel meer als een gelovige die zijn eigen geloofsstrijd en zijn eigen avonturen met de Heer wil delen met anderen. En dat mag met humor!

Ik moet al doende nog veel leren maar wat is dit prachtig werk! Ik voel me gezegend dat ik dit mag doen. Soms heb ik gesproken over thema's als Moed of Twijfel. Of over Bijbelgedeelten als Psalm 84 en 23. Het is natuurlijk gemakkelijker om te spreken over iets wat me aanspreekt maar soms is het extra bijzonder om een opdracht mee te krijgen om iets uit te zoeken. Een thema waar ik bij zelfstudie misschien aan voorbij zou gaan. Daar groeit mijn eigen geloof ook van!
 
Een mooie kant van preken is de voorbereiding. De Bijbel is een rijk boek (eigenlijk een bibliotheek) met enorm veel diepgang. Juist door het maken van een preek wordt ik nog eens geraakt door de tekst en de boodschap.

Populaire posts van deze blog

Kamp Westerbork Wandeltocht