Nee, niet weer het Pieterpad!!

Het grootste deel van het Pieterpad heb ik inmiddels gelopen. Alleen in het middenstuk heb ik delen gemist omdat ik eerst vanaf Maastricht heb gelopen en jaren later vanaf Pieterburen.
Dit jaar ga ik lopen van Maastricht naar Ameland maar ik kies mijn eigen route. Dus niet via het Pieterpad of andere aangeharkte paden. 

Waarom geen Pieterpad? Omdat dat pad eigenlijk een soort leugen is! Dat klinkt hard maar ik zal het uitleggen:
het Pieterpad volgt een zorgvuldig gekozen route door Nederland en ziet daardoor vooral één kant van het landschap. Je loopt nauwelijks door industrieterreinen of nieuwbouwwijken maar wel veel door 'nieuwe natuur'. Nederland is namelijk steeds meer een gefabriceerd park. Soms een reconstructie van de geschiedenis - soms een fantasie van natuurorganisaties.
Dat hoeft niet lelijk te zijn en is waarschijnlijk meestal goed voor planten en dieren maar het is ook nep.
Ik wil graag de ruimte van Nederland beleven en mensen zien in hun dagelijkse leven. Mijn eigen weg zoeken heb ik eerder gedaan en is me prima bevallen. Je ziet ons land weer in zijn weidsheid en loopt niet langs allerlei gefabriceerde nieuwe kneuterigheid als hangbruggetjes, kronkelpaadjes, stapstenen, picknickbanken, overstapjes, kunstwerken en uitzichttorens. Echt waar: dat heeft ons land helemaal niet nodig!

Populaire posts van deze blog

Kamp Westerbork Wandeltocht